درباره رادیو اقتصاد

شبکه رادیویی اقتصاد

مقدمه :

دنياي امروز با تمام پيچيدگي هاي بزرگ و كوچكش همچنان به راديو گوش مي دهد و به آن اعتماد مي كند و همراه می شود. اين رسانه گرم وقتي با تخصصي در مي آميزد قدرت تاثير دو چندان مي يابد آن گونه كه جامعه را متحول مي کند. راديو اقتصاد بعنوان رسانه ایی گرم و تخصصي از مجموعه رادیوهای معاونت صدا افتخار دارد که در راستاي اهداف و سياست هاي بلند نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تحت رهبري رهبر معظم انقلاب، رياست محترم سازمان و معاونت محترم صدا به رسالت عظيم خويش به عنوان يك دانشگاه عمومي بپردازد و از زمان تاسیس به لطف الهی در اين مسير با تعاملي سازنده، نزديك و دو طرفه با مخاطبان توفیق یافته است.

تاريخچه :

راديوي اقتصاد در بيست و نهم مهر سال 1386 همزمان با روز ملي صادرات با نام رادیو تجارت به مديريت آقاي دكتر عبدالكريم خيامي تأسيس شد. اين رادیو با سه گروه برنامه ساز به نام "ايران و تجارت، جهان و تجارت و دانش و تجارت" روزانه 7 ساعت برنامه (4 ساعت توليدي و 3 ساعت تكراري) روي موج FM رديف 2/107 مگاهرتز در استان تهران، برنامه پخش مي کرد. در شهريور سال 1387 مدت پخش برنامه از 7 ساعت به 11 ساعت (6 تا 17) افزايش یافت و همزمان از ساعت 10 تا 14 آنتن راديو ورزش روي موج FM رديف 102.5مگاهرتز نيز به منظور پوشش سراسري، برنامه هاي اين رادیو را رله مي کرد. در سال 1388 به ضرورت گروه اطلاع رساني و تجارت به عنوان گروه چهارم به ساختار رادیو افزوده شد. در بيست و چهارم اسفند سال 1389 فركانس شبكه از 2/107 مگاهرتز به 98 مگاهرتز تغيير يافت و 4 ساعت پخش همزمان برنامه هاي شبكه از راديو ورزش قطع شد. در پي نامگذاري سال 1390 به نام سال جهاد اقتصادي به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالي، معاونت صدا بر آن شد با توجه به گستره مأموريت هاي اين رادیو نام آن را از تجارت به اقتصاد تغییر و همزمان مدت پخش آن را نيز از 11 ساعت به 18 ساعت افزايش دهد. در پي استقبال مسئولان كشوري و نيز مخاطبان از اين اقدام و با توجه به تنوع بخشي به برنامه ها و لزوم پاسخ گويي به نياز هاي روز افزون مخاطبان، مدت پخش برنامه هاي شبكه در نهم شهريور سال1390 به 24 ساعت افزايش يافت و متناسب با آن به منظور تحقق اهداف جديد در نظر گرفته شده براي شبكه در تاريخ هجده تير سال 1391 ضمن ايجاد گروه پنجم به نام گروه اقتصاد و كشاورزي، چهار گروه برنامه ساز پیشین نيز به نام "اقتصاد، دانش و پيشرفت"، "اقتصاد و اطلاع رساني"، "اقتصاد و صنعت" و "اقتصاد، خدمات و تجارت" تغيير یافت. از سال 1393 چهارگروه "اقتصاد و جامعه"، "کسب و کار"،"صنعت و معدن" و "کشاورزی" برای گروه های برنامه ساز انتخاب شده بود تا این که بعد از تغییرات ساختاری و تحول سازمانی در سال 1401 به سه گروه" حکمرانی اقتصادی، اقتصاد و جامعه، کارفرآینی و کسب و کار " تغییر و مشغول فعالیت شد.

اهداف :

رادیوی اقتصاد در جهت رسالت رسانه ای خويش به عنوان یک دانشگاه، هم سو با اهداف اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران این اهداف را به عنوان اهداف متعالی خود برگزید:

- تبیین و تشریح سیاست های کلان، قوانین و آیین نامه های اجرایی اقتصادی برای مردم و فعالین اقتصادی

- رصد و پایش تحولات اقتصاد جهانی و جایگاه ایران در تجارت بین الملل

- ارتباط مستمر با نهادهای اقتصادی، بخش خصوصی و اتحادیه ها و سندیکاهای تخصصی

- ارائه چشم انداز دقیق و علمی و امید بخش از تحولات اقتصاد ایران و مقابله با القائات منفی

- تبیین محورهای اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد بالادستی

- تمرکز بر اقتصاد خانواده بعنوان کانون تصمیم سازی اقتصاد خرد کشور

رويكرد ها :

رادیو اقتصاد با توجه به مأموریت های خود در جهت توسعه اقتصادی کشور و بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور این رویکردها را محور اصلی برنامه هاي خويش قرار داد:

- اقتصاد دانش بنیان

- تولید ، اشتغال و کارآفرینی

- اصلاح الگوی مصرف

- سلامت و شفافیت اقتصادی

- دانش و تعاملات اقتصادی

مخاطبان :

با توجه به تخصصی بودن رادیو اقتصاد و اهداف و مأموریت های آن، مخاطبان اصلی این شبکه متخصصان، نخبگان و مسئولان اقتصادی کشور، فعالان اقتصادی، صنعتی، تجاری و دانشگاهیان، اتحادیه ها و اصناف و عامه مردم اند.

موج رادیو اقتصاد FM رديف 98 مگاهرتز

آدرس وب سايت www.radioeqtesad.ir

شماره پيامك : 300003637

مهمترين موضوع های برنامه سازي:

با توجه به مأموريت رادیو اقتصاد به عنوان يك رادیوی تخصصي، موضوع اقتصاد، اولويت اصلي اين شبكه براي توليد برنامه است. از آن جا كه دامنه موضوع های اقتصادي بسيار گسترده است، برخي از مهم ترين موضوع ها در برنامه سازی :

- شرکت های دانش بنیان، تکنولوژی تولید و پیوند دانشگاه و صنعت

- تولید کالا و خدمات ایرانی، نیروی کار و سرمایه ایرانی، صادرات کالا و خدمات، کشاورزی ، دامپروری و شیلات، صنایع و بنگاه ها

- کارآفرینی و کارآفرینان، روش ها و الگوهای مطلوب مصرف، خرید کالای ایرانی، مصرف بهینه منابع و بهره وری

- مفاسد اقتصادی، قاچاق کالا و ارز، نظام بانکی ، پولی و بیمه، دسترسی عادلانه به اطلاعات

- نظام ها و نهادهای اقتصادی، شاخص ها و روندهای اقتصادی و تعاملات اقتصادی

دبيري شوراي اقتصاد معاونت صدا:

با توجه به اهميت موضوع اقتصاد و لزوم تدوين سياست هاي اقتصادي معاونت صدا به منظور انعكاس در برنامه هاي اقتصادي رادیوهای مختلف، شوراي اقتصاد معاونت صدا در سال 1388ايجاد شد. دبيرخانه اين شورا در راديو اقتصاد مستقر و دبيري آن به عهده مدير اين رادیو است. اين شورا از بدو تأسيس بطور مرتب با حضور نمايندگان شبكه هاي مختلف راديويي، كارشناسان و مديران و مسئولان اقتصادي بخش هاي دولتي و خصوصي تشكيل جلسه داده است و ضمن بحث و بررسي اوضاع اقتصادي كشور، مصوبه های جلسه را در قالب سياست ها، محورها و اولويت هاي برنامه سازي در عرصه اقتصاد به صورت جزوه و خبرنامه در اختيار برنامه سازان قرار مي دهد.

برگزاري جشنواره برنامه هاي اقتصادي راديو:

راديو اقتصاد به عنوان دبير خانه شوراي اقتصاد معاونت صدا برای ايجاد انگيزه در عوامل برنامه ساز و قدرداني از زحمات آنان و به پاس توليد برنامه هاي اقتصادي متناسب با شعار سال، جشنواره برنامه هاي اقتصادي راديو را در سال هاي 90 و 92 و98 و 99 و 1400 برگزار کرد.

چشم انداز رادیو اقتصاد:

- عدالت گستری برای رفع عقب ماندگی ها در زمینه عدالت، تقویت عدالت گرایی عمومی در مردم، توسعه نگاه عادلانه به ظرفیت های متنوع و غنی جغرافیای ایران اسلامی

- روایت پیشرفت همه جانبه جامعه ایرانی، تصویرسازی مطلوب از چشم انداز پیشرفت مادی و معنوی

- سبک زندگی و خانواده با محوریت سبک زندگی انقلابی و تقابل وارونه سازی، استاندارد سازی و مصادره آن ذیل سبک زندگی غربی و مفهوم طبقه متوسط

- تقویت هویت جهانی امتی با بازنمایی قدرت نرم ایران اسلامی در جهان و ترسیم ظرفیت های مشترک تعامل با مسلمانان و مستضعفان جهان

- روایت جوان مومن انقلابی به مثابه موتور محرکه انسانی در مسیر پیشرفت ایرانی اسلامی

- الگوی زن انقلاب اسلامی با بازنمایی درست چهره فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی زن مسلمان معاصر در تقابل با تعاریف متحجرانه و غربزده از زن

- بسط الگوی حکمرانی مردمی با بازخوانی صحیح نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

دسترسی سریع