روز از نو "شنبه الی پنج شنبه" از ساعت 07:05 به مدت 85 دقیقه

سهیل معمارباشی: مدیركل صنایع خودرو وزارت صنعت از صرفه جویی 500 دلاری در ساخت هر خودروی داخلی خبر داد

معمار باشی گفت: در یك سال گذشته و با اجرای برنامه میزهای داخلی‌سازی، متوسط ارزبری خودروهای داخلی كاهشی بین 400 تا 500 دلار را تجربه كرده است.

1400/05/03
|
09:23

به گزارش رادیو اقتصاد؛ «سهیل معمارباشی» مدیركل صنایع خودرو و نیرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه روز از نو رادیو اقتصاد از صرفه جویی 500 دلاری در ساخت هر خودروی داخلی خبر داد و گفت: از سال سیاست های كاهش ارز از سال98 شروع شد از سال گذشته و با اجرای برنامه میزهای داخلی‌سازی، 4 میز اجرایی شد و میز 5 به دلیل شرایط كرونایی برگزار نشد اما متوسط ارزبری خودروهای داخلی كاهشی بین 400 تا 500 دلار را تجربه كرده است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه كاهش ارزبری 10 میلیارد دلاری طی سه سال (98، 99 و 1400) برنامه‌ریزی كرده كه یك میلیارد و 400 میلیون دلار آن مربوط به صنعت خودروسازی است.

معمار باشی بیان‌ داشت: به این منظور تاكنون چهار میز داخلی‌سازی برگزار شد و میز پنجم نیز هرچند به دلیل پاندومی كرونا تاكنون برگزار نشده، اما قراردادهای آن منعقد شده و از بین 20 قطعه در نظر گرفته شده برای داخلی‌سازی، 14 قطعه به مرحله تولید رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، با در نظر گرفتن میز پنجم تاكنون 166 پرونده برای تولید انبوه 303 قطعه تشكیل شده و با 138 سازنده قرارداد منعقد شده است.

وی خاطرنشان‌كرد: ارزش این قراردادها 52 هزار میلیارد ریال است كه در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه، كاهش ارزبری 383 میلیون یورویی را به دنبال خواهند داشت.

معمارباشی ادامه‌داد: تاكنون 86 قطعه از 303 قطعه یاد شده در این میزها به مرحله تولید انبوه رسیده و صرفه‌جویی ارزی 120 میلیون یورویی را نتیجه داده است و بقیه قطعات در حال طی كردن مراحل كار است.

وی گفت: برای امسال برگزاری سه میز داخلی‌سازی دیگر برای قطعات خودرو برنامه‌ریزی شده است كه شامل 37 قطعه و 90 میلیون یورو كاهش ارزبری خواهد بود.

مدیركل صنایع خودرو و نیرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در یك سال گذشته و با اجرای برنامه‌های یاد شده، تاكنون كاهش ارزبری حدود 400 تا 500 دلاری در هر خودروی داخلی محقق شده و از 2 هزار و 500 دلار به كمتر از 2 هزار دلار رسیده است.

وی خاطرنشان‌كرد: در خودروهای جدید داخلی كه از گیربكس‌های اتوماتیك بهره می‌برند و بسیاری قطعات جدید آنها داخلی‌سازی نشده، ارزبری بیش از سه‌ هزار دلار است كه خودروهایی نظیر تارا، شاهین و دناپلاس اتوماتیك را شامل می‌شود.

او اضافه كرد: بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاكی از تولید 236 هزار و 355 دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خردادماه 1400 و رشد 9.5 درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است و طبق سند چشم‌انداز 1404 ایران باید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید و 30 درصد آن را به بازارهای جهانی صادر كند. در افق 1404 ایران با تولید سالیانه 120 هزار دستگاه خودرو تجاری باید در جایگاه نخست منطقه، 25 درصد آن را به خارج از كشور صادر كند.

«سهیل معمارباشی» مدیركل صنایع خودرو و نیرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت : اكثر قطعات دو خودرو ساز بزرگ سایپا و ایران خودرو از داخل تامین می شود و در دنیا همه قطعات از همان كشور خودرو ساز تامین نمی شود و با توجه به قرار داد های منعقد شده با برخی از كشور های خارجی خودرو ساز مثل چین استقبال خوبی صورت گرفته است.

دسترسی سریع
روز از نو