چالش شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 12:15 به مدت 45 دقیقه

محمدحسین رخشانی: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیرجند از حمایت تولید كنندگان قطعه ساز داخلی خبر داد

رخشانی گفت: در برابر واردات قطعه های نامرغوب خودرو خارجی بیایید از قطعه سازان داخلی حمایت كنید.

1400/07/19
|
10:52

به گزارش رادیو اقتصاد؛ محمد حسین رخشانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیرجند در گفتگو با برنامه چالش رادیو اقتصاد از حمایت تولید كنندگان قطعه ساز داخلی خبر داد و گفت: در طول سال های گذشته توجه دولت فقط به خودروسازان بوده نه قطعه سازان و با واردات خودرو بازار خودرو دچار تلاطم خواهد شد و الان قدرت خودرو ساز از قطعه ساز بیشتر است و بالا بودن قیمت خودرو در حال حاضر زیبنده نظام نیست و با آرمان های جمهوری اسلامی بسیار فاصله دارد.

وی افزود: دراین میان خودرو ساز اعلام زیان دهی می كند و قطعه ساز هم راضی نیست و در كنار آن واردات را آزاد كردیم همچنین قطعات را كه بازار رقابت را نیز از بین بردیم چه تضمینی وجود دارد كه بعد از واردات دیگر مشكل خودرو را نخواهیم داشت.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: باید توجه و تفكر و رویكرد ما عوض شود و به سمت حمایت از قطعه سازان داخلی برویم چرا كه خودرو های داخلی با واردات قطعات بی كیفیت خارجی ساخته می شود و از طرفی می گوئیم قطعه صادر شود و از طرفی هم قطعه وارد می كنیم كه اصلا با هم جور در نمیاد.

وی گفت: با برنامه ریزی 5 ساله و حمایت از قطعه سازان داخلی شاهد رقابت سالن هن خواهیم بود و دیگر نیازی به وارد كردن قطعات نامرغوب خارجی نخواهیم داشت پس
بیایید از قطعه سازان داخلی حمایت كنید.

وی افزود: براساس اطلاعات مركز آمار ایران در 15 سال اخیر، كمتر از 700 هزار خودرو وارد كشور شده در حالی كه تولید داخل بیش از 15 میلیون دستگاه بوده است. در واقع كل واردات خودرو كمتر از 5 درصد تقاضای بازار را پوشش داده و از نظر واردات نیز این میزان كمتر از 3 درصد كل واردات كشور است در نتیجه در طول سال های گذشته فقط به خودرو ساز كمك كردیم و امروز به كجا رسیده ایم.

محمد حسین رخشانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیرجند در پایان تاكید كرد: تمركز ما باید در حمایت از قطعه ساز باشد تا خودرو ساز مجلس مصوبه را تصویب كرده در خصوص واردات خوردو با شرایط خاص خودش مثل ارزهای سرگردان خارجی و صادرات قطعه خودرو این موضوع بسیار برای تنظیم بازار خوب است اما تا كنون بعد از این همه سال نتیجه ای داشته است و اگر خودروسازی به بخش خصوصی هم واگذار شود توان رقابت را نخواهند داشت و همچنان كه خودروسازان داخلی از زیان دهی می گویند چرا كه قیمت ها دستوری است و خودرو ساز هر قیمتی بدهد مردم ناچارا خریدار هستند.

دسترسی سریع
چالش