چالش شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 12:15 به مدت 45 دقیقه

حسن كریمی سنجری: كارشناس ارشد صنعت خودرو از نابسامانی در بازار خودرو خبر داد

كریمی گفت : واردات خودرو هیچ مغایرتی با خودروسازان داخلی ندارد.

1400/07/19
|
10:42

به گزارش رادیو اقتصاد؛ حسن كریمی سنجری كارشناس صنعت خودرو در گفتگو با برنامه چالش رادیو اقتصاد از نابسامانی بازار خودرو خبر داد و گفت: مصوبه واردات خودرو یك طرح قدیمی است كه مجلس تصویب كرد و با ملاحآتی كه شورای نگهبان در بند 4 و اصلاحاتی هم در مجلس صورت پذیرفت اما نظر شورای نگهبان تعیین نشد كه می بایست نظرات شورای نگهبان اعمال و پس از تصویب برای اجرایی شدن به دولت ارجاع گردد.

وی افزود: مدت هاست این موضوع مطرح است كه واردات خودرو با شروطی امكان پذیر است و تاثیراتش را در كف بازار شاهد بودیم كه تقریبا قیمت ها كمی پایین آمد اما همچنان مردم سردر گم هستند.

كریمی افزود: یكی از ایراداتی كه شورای نگهبان به مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو در ماده 4 داشت، مربوط به ارز بدون منشا بود كه گفتند ابهام دارد و باید توضیح داده شود.

یكی از ایراداتی كه شورای نگهبان به مصوبه مجلس مبنی بر واردات مورد دیگر این بود كه طبق طرح مقررات اجرای این طرح به وزارت صمت سپرده شده بود كه گفتند حد این مقررات مشخص نیست و باید شفاف‌تر شود. ایراد سوم هم مربوط هیئت عالی نظارت بر سیاست‌ های كلی نظام بود كه گفتند این مصوبه با سیاست‌های عالی نظام مغایرت دارد و باید در این مورد توضیح داده شود.

وی افزود: در مورد ابهامی كه در ارز بدون منشا به آن اشاره شده، این مصوبه در عمل با سیاست‌های نظام مغایرت ندارد بلكه به نوعی مكمل تولید داخلی است چرا كه نیاز بازار در سال جاری 1400 شمارش شده 77 هزار واردات بوده و مابقی تولید داخل كه در سال گذشته 900 تولید شده و در عرضه و تقاضا فاصله وجود دارد.

كریمی ادامه داد: ما با واردات مخالف نیستیم اما شورای رقابت چه مكانیزمی را می خواهد ارائه و پیاده كند كه پشت این واردات سفارش، امضای طلایی و رانتی وجود نداشته باشد.

به گفته وی در این سالها شاهد بودیم كه خودروسازان داخلی نتوانستند نیاز مردم را براورده كنند و به نظر می رسد كه این مصوبه حالت اجرایی پیدا كند. اگر تولید داخلی ما كفاف دهد و جوابگوی تقاضا باشد ما دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت اما در صورتی كه كه تولید داخل عملا كمتر از تقاضا و به تبع آن باعث تنش در بازار شود، بهتر است یك مسیر برای واردات خودرو تعریف شود.

كریمی سنجری همچنین توضیح داد: در مورد ارز نیز طبق مصوبه استفاده از ارزهایی مجاز بود كه تعهد ارزی ندارند برای مثال می‌توان به ارزهایی كه هموطنان ما در خارج از كشور دارد اشاره كرد با این ایراد شورای نگهبان منشا این ارزها باید مشخص‌تر و شفاف‌تر شود.

وی اضافه كرد: در مورد ایراد دوم باید شفاف شود كه حوزه اختیار وزارت صمت به چه میزان است؟ آیا طبق مصوبه اختیار قانون‌گذاری به این طرح داده شده یا در حد مقررات و بخشنامه‌ ها است؟ این بند ایهام دارد به طوری كه حتی می‌توان برداشت كرد كه اختیار قانون‌گذاری به وزارت صمت داده شده است در حالی كه بیشتر بررسی مقررات و صدور بخشنامه است قانون مشخص است ولی برای اجرای قانون باید آیین‌نامه‌ای تبیین شود.

وی در ادامه بیان كرد: ما در سه سال گذشته با توجه به افت تولید خودرو عدم تعادل و نابسامانی اقتصادی ( عرضه و تقاضا ) مواجه بودیم و مكانیزم واردات كمك می كند تا بازار به تعادل برسد و واردات هیچ مغایرتی با خودروسازان داخلی نخواهد داشت و ما معتقدیم این طرح می‌تواند كمك كند تا بازار خودرو آرام شود، در عین حال هیچ ضرری هم به تولید داخلی وارد نمی‌شود. كار كارشناسی زیادی در این مورد شده و اخبار و اسناد زیادی بررسی شده است. بنابراین ما تلاش خود را خواهیم كرد تا این طرح اجرایی شود چراكه به نفع خودروساز، قطعه‌ ساز و مصرف‌كننده است.

این كارشناس خودرو از نگاه حمایتی به خودروسازان افزود : نگاه حمایتی به صنعت خودرو سازی لزوما این نیست كه واردات انجام نشود و ما معتقد به واردات در این بازار همچنان هستیم و انتظار داربم تا شورای نگهبان یك پروسه شش ماهه را مشخص كند كه چه تعداد وارد شود و چه مقدار قطعه صادر شود البته با اندك صادرات قطعه و خودرو در بازار های جهانی و انحصار بودن آن فقط سود زیادی برای واردكنتدگان و سرمایه گذارانی كه ارز سرگردان دارند و می خواهند در ایران سرمایه گذاری كنند عاید خواهد شد.

وی تصریح كرد: صنعت خودروسازی منفك از دولت نیست و خودرو ساز همان دولت است از آنطرف خودرو ساز اعلام می كند زیان می دهیم و دولت در مقابل حمایت می كند پس این چه حمایتی است هر چند سهم 18 درصدی دارد اما در انتصاب ها خودش عمل می كند.

حسن كریمی سنجری كارشناس صنعت خودرو در پایان بیان كرد: اگر الان قیمت خودرو را به بازار بسپاریم، با توجه به ممنوعیت واردات، ضعف توان تولید، تورم انتظاری و همچنین نوسان قیمت ارز، امكان ایجاد تعادل در بازار خودرو را نخواهیم داشت و قیمت‌ها همچنان بالا خواهند رفت.

دسترسی سریع
چالش