روی خط بازار شنبه الی چهارشنبه از ساعت 19:05 به مدت 45 دقیقه

رسول سلیمانی: صنعت خودرو در كشور یك صنعت انحصاری است

یك كارشناس صنعت خودرو گفت: طبق فرمول های اقتصادی صنعت خودرو در ایران یك صنعت انحصاری است اما مشكل از خود انحصار نیست.

1401/06/28
|
10:33
|

«رسول سلیمانی» در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد افزود: اگر كشورهای دیگر را هم بررسی كنید خواهید دید كمتر از 10 خودروساز مطرح در اكثر كشورها وجود دارد وطبق فرمول های اقتصادی بازارها این كشورها هم انحصاری است در صورتیكه جلوی واردات بسته شده باشد.

وی در ادامه اظهارداشت: چیزی كه باعث می شود بازار خودروی یك كشور از حالت انحصاری خارج شود در عمل بازشدن درب واردات است ولی اتفاقی كه در كشور ایران افتاده اینكه به دلیل محدودیت منابع ارزی واردات خودرو ممنوع و یا به شدت محدود شده است.

این كارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایطی كه وضعیت ارزی كشور بهتر است درب واردات خودرو تا حدی باز می شود باز هم با تعرفه های به نسبت بالا به نظر می رسد سیاست گذار خیلی علاقه ای ندارد به اینكه در عمل تعرفه واردات كاهش و حالت رقابتی در این بازار رخ دهد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال كه چرا سیاست گذار تمایل ندارد، افزود: در شرایطی كه وضعیت ارزی كشور مناسب نیست از كمبود ارز نگران است و در شرایطی هم كه وضعیت ارزی كشور بهتر است به سبب اشتغالی كه این صنعت ایجاد كرده نگران از بین رفتن اشتغال و همینطورآسیب دیدن خود صنعت خودروست.

سلیمانی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینكه این مسئله را چگونه می توان برطرف كرد، اظهارداشت: اگر همیشه درب های واردات بسته و وضعیت كشور انحصاری باشد و همینطور در كنار این مهم سیاست های مناسبی وجود نداشته باشد تا خودرو ساز را به سمت تولید كالاهای با كیفیت سوق دهد هم مردم ناراضی خواهند بود و هم با عدم توسعه رشد صنعت خودرو در كشور سیاست گذار را هم ناراضی خواهد كرد.

وی اضافه كرد: در شرایط فعلی كه وضعیت ارزی كشور مساعد نیست كاری كه می توان برای بهبود خودرو در كشور كرد ایجاد ارتباط بین سود و كیفیت است یعنی شاخص های كیفیت را در مورد خودروهای تولید داخل اندازه گیری و بعد این شاخص ها را با سود خودروساز ارتباط دهند.

این كارشناس صنعت خودرو یادآورشد: در حال حاضر سود خوروساز به شكل دستوری و ثابت تعیین می شود یعنی چه كالا با كیفیت و بی كیفیت تولید شود و همینطور چه كالا قدیمی یا جدید باشد یك سود هفت درصدی برای تمامی كالاهای تولیدی خودروساز لحاظ می شود و این باعث خواهد شد خودرو ساز هیچ انگیزه ای برای ارتقای كیفیت و همچنین برای تولید محصولات جدید نداشته باشد.

دسترسی سریع
روی خط بازار