دكتر امیرحسن كاكایی در گفتگو با برنامه بزرگراه درمقایسه وضعیت كیفیت خودروها در گذشته و امروز اظهار داشت: در گذشته به مقاومت بدنه خودرو توجه می شد ولی در خودروهای جدید امنیت سرنشینان اولویت خودروسازان دنیاست.
دكتر كاكایی افزود: آنچه امروز مورد انتقاد مردم بوده مقاومت و استحكام بدنه خودروهای داخلی است؛ بطور مثال 5 میلیون خودرو پراید در كشور در حال تردد است كه تست تصادف آن سرعت 56 كیلومتر بر ساعت تعیین شده، در حالیكه با توجه به قدرت شتاب و قوت موتور آن مقاومت بدنه از استحكام لازم برخوردار نیست و رانندگان بیش از سرعت مجاز از سرعت این خودرو استفاده می كنند كه نیازمند به فرهنگ سازی در این خصوص بوده تا از هر خودرویی در سطح خودش استفاده كنند.
وی در ادامه بیان داشت: برخی خودروسازان بنابر سیاست های خود، به گونه ای در طراحی تغییرات داده اند كه قطعات خودرو یكجا تعویض شود كه از مفاهیم طراحی جدید است كه شاید به دلیل خدمات پس از فروش خودرو باشد.
كاكایی طراحی برخی خودروسازان را بر این دانست تا قیمت خودرو گران تر بوده و نیاز به تعویض كالا نباشد در حالیكه برخی دیگر از خودروسازان خودروهای ارزان تر ارائه می دهند در حالیكه هزینه تغییر قطعات بیشتر خواهد بود كه البته حق تعویض هم فقط بر عهده نمایندگی های مجاز و تعمیركاران متخصص خواهد بود.
كاكایی در ادامه تصریح كرد: یكی از مشكلات مردم در حوزه خودرو بهم ریختگی های اقتصادی است چون درامد مردم متناسب با افزایش هزینه ها بالا نرفته در حالیكه در اكثر كشورهای دنیا خرید خودرو بصورت اقساطی با شرایط مطلوب است.
وی مشكل اصلی در این حوزه را سرمایه گذاری دانست و تصریح كرد: ارتقاء كیفیت با سرمایه گذاری حل می شود و نه واردات؛ واردات بی رویه به صنعت خودرو آسیب جدی وارد می كند.