رادیو اقتصاد: نقش زنان در اقتصاد مقاومتی

تحقق اقتصاد مقاومتی، می تواند با رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و رونق اقتصادی را بهمراه داشته باشد، بانوان با توجه به جایگاهی که در جامعه و خانواده دارند، نقش مهمی در نیل باین هدف دارند.

1399/12/27
|
12:36

پس از سالها تاکید مقام معظم رهبری و نظر و تبیین کارشناسان حوزه اقتصاد، دیگر اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه عملکرد اقتصادی دولت تا کنون نشان داده است که این مهم به شکل مناسب در سیاستگذاری ها و عملکرد دولت به اجرا در نیامده است، اما در این بین نباید از نقش مردم در موفقیت این سیاست ها غافل شد، برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، درک ضرورت ها، و مشارکت مردم بسیار ضروریست.

عدم تغییر رویه مصرف و سبک زندگی

آمارها نشان می دهد میزان مصرف ایرانیها چند برابر مقدار جهانی است:

-در ایران هر فرد به طور متوسط روزانه 170 لیتر آب مصرف می کند که 2 برابر مصرف جهانی است.

-اطلاعات بدست آمده نشان می دهد مصرف نان و بنزین ایرانی ها 6 برابر مردم جهان است.

-بنا بر اعلام مرکز آمار میزان مصرف برق و گاز در ایران 3 برابر مقدار متوسط جهانی آن است.

موارد مشابه از این دست نیز بسیارند که همگی حاکی از اسراف و مصرف نامناسب منابع در کشور ماست. سرمایه هائی که می توانند با مصرف بجا و صحیح، صرف توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور شده و با رونق تولید و اشتغال به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنند یا برای نسل های آینده حفظ شوند.

نکته قابل تامل اینجاست که طی سالهای اخیر با وجود تاکیدات بسیار بر لزوم کنترل مصرف جهت کاهش وابستگی که از اصول اقتصاد مقاومتی ست، تنها شاهد کاهش مصرف نبوده ایم بلکه این اتلاف انرژی در ایران سیر افزایشی نیز داشته است.

به گزارش ایلنا مدیر عامل شرکت توانیر ارقام مصرف انرژی در کشور را نگران‌کننده خوانده و گفت: در سال 84 کل انرژی عرضه شده که سوخت فسیلی و یا برق 1.2 میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده که این رقم در سال 92 به 1.7 میلیارد بشکه معادل نفت خام رسیده که با این روند حرکت، در سال 1404 کل انرژی استحصال شده در داخل کشور مصرف می‌شود که زنگ خطری برای ما خواهد بود.

البته با توجه به اهمیت و شفاف بودن آمار مصرف انرژی، معمولا به بیان این موارد پرداخته می شود حال آنکه این مصرف گرایی اسراف گونه در سایر وجوه زندگی ما ایرانی ها نیز دیده می شود.

آمار بالای قاچاق و واردات کالاهای لوکس

به گفته مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا سالیانه مقدار 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود. جدا از اینکه رقم بالای این میزان قاچاق حاکی از ضربه مهلک به تولید داخل است که هر سال با بیکار کردن جوانان کشور، زندگی را برای گروه بیشتری از مردم این مرز و بوم سخت تر می کند، متاسفانه بیشترین اقلام این رقم بالا را کالاهای لوکس تشکیل می دهند که ضرورت مصرفی در کشور ندارند.

رشد قارچ گونه پاساژها و مجتمع های تجاری که مملو از این کالاهای لوکس خارجی می شوند و افزایش قاچاق و واردات آنها جدا از اینکه ضعف و عدم توجه دستگاه های مسئول و دولت را در اقدام برای مقاوم نمودن اقتصاد کشور نشان می دهد، حاکی از یک امر مهم دیگر نیز هست:

اقبال عمومی نسبت به مصرف بیشتر کالاهای لوکس!

یکی از بدیهی ترین قوانین اقتصادی اینست که یک واحد تجاری تا زمانی می تواند ادامه حیات دهد که برای کالاهای عرضه شده مشتری داشته باشد و مسلما افزایش هر روزه فروشگاه های لوکس سطح شهر و کشور که بیشتر کالاهای عرضه شده در آنها خارجی و غیرضروری هستند، نشان از وجود مصرف کنندگانی است که هر روز حاضرند بیشتر برای این کالاها هزینه کنند.

این رویه افزایش مصرف کالاهای غیرضروری و ادامه این سبک زندگی با سوق دادن سرمایه های کشور به سمت مصرف کالاهای سرمایه ای، خارج کردن سرمایه ها از تولید و سوق دادن آن به سمت واردات و بیکار کردن نیروهای کار داخل موجب تضعیف اقتصاد کشور و افزایش وابستگی می شود که دقیقا بر خلاف اقتصاد مقاومتی است.

در واقع گرچه دولت موظف است تا با کاهش واردات بخصوص کالاهای لوکس و غیرضروری و جلوگیری از قاچاق به حمایت از تولید و ایجاد بازار مصرف برای تولیدات داخلی بپردازد، مصرف کنندگان نیز با انتخاب مقدار و نوع مصرف خود می توانند نقش مهمی در شکل دهی به بازار مصرف داشته باشند و مسلما اگر کالایی بازار مصرف نداشته باشد وارد نمی شود.

نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی

زنان نقش تأثیرگذاری در اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخلی دارند. بیشتر کالاهای مصرفی خوانواده ها اعم از پوشاک، موادغذایی، لوازم خانگی و ... با انتخاب خانم ها تهیه می شوند. در واقع خانم ها با درک ضرورت حمایت از تولید داخل و مصرف کالاهای ایرانی می توانند علاوه بر تاثیرگزاری مستقیم بر اقتصاد کشور با تغییر سنت ها و عقاید اشتباه مرسوم در جامعه مانند تجملگرائی، مصرف گرائی و برتری تولیدات خارجی بر داخلی، نقش موثری درفرهنگ سازی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشند.

بانوان ایرانی از گذشته همواره پا بپای مردان در تولید نقش داشته اند. مشاغل خانگی یکی از ظرفیت های تولیدی زنان است که می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثری داشته باشد. مشاغل خانگی در سطح روستا‌ها ظرفیت گسترده‌ای دارد و زنان روستایی می‌توانند اقدام به تولید محصولات لبنی، دامی و صنایع دستی کنند از سوی دیگر در سطح شهرها نیز می‌توان از این ظرفیت در جهت رونق تولید و ارزش آفرینی اقتصادی استفاده کرد.

از طرفی در زمینه استفاده و مصرف کالای ایرانی اگر معرفی صحیحی از کالای ایرانی صورت بگیرد و توانمندی کارگران ایرانی در بحث تولید برای خانواده‌های ایرانی تبیین شود مسلما استقبال خوبی از آنها خواهد شد. چنانچه طی سالهای اخیر با آشنایی بیشتر مردم با کالاهای باکیفیت تولید داخل، مصرف و درخواست جهت خرید این کالاها بسیار افزایش یافته است. از طرفی استفاده مادران از کالای ایرانی باعث می‌شود تا فرزندانشان نیز آموزش دیده و در آینده از کالای ایرانی استفاده کنند.

محور سوم نقش آفرینی زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه از انرژی است. زنان می‌توانند در صرفه‌جویی و استفاده مناسب از آب، برق، گاز و انرژی‌های در اختیار، نقش مهمی را ایفا کنند.

حرف آخر

متاسفانه گرچه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از یک منطق اقتصادی قوی نشات گرفته است و بر اساس دلائل علمی و عقلانی استوار است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم اجرا می شود، در داخل گروهی هستند که اساسا به ان اعتقادی ندارند و اصولا با در نظر گرفتن نفع موقت شخصی برای زندگی خود تصمیم گیری می کنند. البته این افراد باید بدانند که اگر کشتی اقتصاد کشور از نقطه ای آسیب خورد و سوراخ شد همه افراد ان کشور متضرر می شوند و در یک اقتصاد پویا و قوی نیز سطح زندگی کل افراد ارتقاء می یابد.

دسترسی سریع