از ساعت به مدت

رادیو اقتصاد

اسلايدر بنر

روابط عمومی رادیو اقتصاد در آستانه 16سالگی رادیو اقتصاد روی موج تحول

رادیو اقتصاد ابزار مؤثری در ایجاد ارتباط بین مردم و صاحبان مشاغل و مسئولان اقتصادی است كه با تقویت انگیزه‌های فردی و جمعی برای حضور اثربخش در حوزه توسعه مهارت و فعالیت‌های اقتصادی تلاش می‌كند.

1402/08/02
|
14:23
|

سال 1386بود كه رادیو تجارت با صدای گرم و رسای زنده یاد مهران دوستی راه افتاد. دو سال بعد این رادیو كه با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت خود را شروع كرد و به جمع شبكه‌‌های تخصصی معاونت صدا پیوست و نام رادیو اقتصاد بر آن گذاشته شد. از آن زمان تاكنون رادیو اقتصاد توانست با هدف اطلاع‌رسانی مؤثر و آگاهی‌بخش جایگاه مهمی در بازار‌های مختلف اقتصادی و فضای كسب و كار پیدا كند.

برنامه‌های این شبكه از ارائه الگوهای موفق در زمینه توسعه اقتصادی كشور، تجارت داخلی و خارجی، كمك به توسعه و رونق كشاورزی، گسترش فرهنگ بازرگانی در كشور و كمك به رونق اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی از طریق ارائه الگوهای موفق در زمینه توسعه اقتصادی كشور، تا كمك به كارآفرینی و همچنین به‌كارگیری روش‌های بهینه در جهت افزایش ظرفیت و كارایی بخش‌های اقتصادی روی موج FM، فركانس 98 می‌رود تا صدایش سدی در برابر تحریم‌های اقتصادی و امیدآفرینی در میان مردم باشد. به بهانه 16 سالگی رادیو اقتصاد به سراغ برنامه‌سازان این رادیو رفتیم تا ضمن گفت‌وگو با دست اندركاران آن از فضای تحول در این شبكه تخصصی بگوییم.

به سوی تحول با قالب‌های تازه

سید محمدرضا صالحی مدیر رادیو اقتصاد درباره رویكرد شبكه در برنامه‌سازی رادیو اقتصاد در دوران تحولی گفت: با توجه به فصل تحول در رسانه ملی رادیو اقتصاد با بازتعریف و بازاندیشی در موضوعات رادیو اقتصاد رویكرد خود را متناسب با اجزای سند تحول ترسیم كرد و با نگاه تحولی در رویكرد، محتوا و سازوكار كلیت رادیو اقتصاد را تعریف كردیم.

وی افزود: ماحصل این بازاندیشی كه متأثر از برنامه‌های توسعه، گام دوم انقلاب و مؤلفه‌‌های محتوایی سند تحول است تغییر گروه‌های رادیو اقتصاد به سه گروه اقتصاد و جامعه، كارآفرینی و كسب وكار و حكمرانی اقتصادی است كه تلاش كردیم كلیه موضوعاتی اقتصادی را در این سه گروه بگنجانیم.

مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به مأموریت رادیو اقتصاد در جهاد تبیین متذكر شد: این مأموریت بر اساس سند تحول با دو رویكرد مطالبه‌گری و تبیینی پیش می‌رود و در دل خود كاركردهای سرگرم‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی را نیز دنبال می‌كند.

دكتر صالحی با تأكید بر دو سرفصل مهم در رادیو اقتصاد بیان كرد: در سال جدید دو سرفصل شعار سال و روایت پیشرفت كانون توجه بود و بخش مهمی از برنامه‌های این شبكه رادیویی را با محوریت این دو موضوع روی آنتن بردیم. به طوری كه 822 ساعت برنامه در 6 ماهه اول با موضوع شعار سال روی آنتن رفته‌است.

وی ادامه داد: تولید برنامه‌های كوتاه و جذاب و توجه به ساختارهای متنوع به ما در جذب مخاطب كمك خواهد كرد. به طور مثال تولید مستند به شكل برنامه كمربندی در دستور كار این رادیوست. به طوری كه برنامه عصرگاهی رادیو اقتصاد هر روز به یك مستند اختصاص داده شده و این روند برای حضور در جشنواره پژواك به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

مدیر رادیو اقتصاد ساختار مسابقه و تركیبی را از ساختارهای مورد علاقه مخاطبان دانست و گفت: علاوه بر این دو ساختار كه در جدول پخش گنجانده شده، برنامه‌سازان این رادیو در یك سال گذشته به سمت استفاده از قالب‌های نو مثل مستند كوتاه (مینی فیچر) و آنونس خدمات عمومی (psa ) رفته‌اند.

صالحی اصلاح سبك زندگی و ترویج الگوی صحیح مصرف را در راستای عدالت محوری توصیف كرد و گفت: یكی از رویكردهای این شبكه اصلاح الگوی مصرف و توجه به سیك زندگی در حوزه اقتصاد بوده‌است كه این محورها را در برنامه «به توان زندگی» دنبال می‌كنیم. این برنامه با محوریت اقتصاد خانواده و سبك‌زندگی با حضور صاحب‌نظران و كارشناسان اقتصادی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، مهارت‌های تقویت اقتصاد خانوار و مدیریت هزینه را در بخش‌های مختلف آموزش می‌دهد.

وی حضور میدانی رادیو اقتصاد در مجامع مهم و رویدادهای اقتصادی از جمله نشست سخنگوی دولت و حضور در حیاط دولت را اتفاقی نو در كسب خبر دانست و گفت: در همه این مجامع و نشست‌ها گزارشگر رادیو اقتصاد حضور داشته و به صورت زنده آن رویداد پوشش داده می‌شود.

مدیر رادیو اقتصاد از بازمهندسی كنداكتور پخش در دوره تحولی خبرداد و افزود: قریب به 80 درصد جدول پخش شبكه تغییر كرده و هر برنامه با پیوست رسانه‌ای اش به سند تحول روی آنتن می‌رود ضمن اینكه این جدول كاملا پویا بوده و سوای چند برنامه مشخص كه برند شده و مخاطبان وفاداری دارد، بقیه برنامه‌ها به ضرورت به روز می‌شوند و این تغییرات جزئی و كلی كاملا در برنامه‌‌ها مشهود است.

صالحی از افزایش تولید برنامه‌ها در سال جدید به سه‌ساعت خبر داد و گفت: این افزایش تولید همراه با تنوع ساختاری در نظر گرفته‌شده و بیشتر روی بخش‌های مطالبه‌گری تمركز كرده‌ایم.

وی حضور مردم روی آنتن و دیده‌شدنشان را یكی از فصول مهم این رادیو برشمرد و افزود: در دوره تحولی مردم باید خود را روی آنتن حس كنند و بدانند كه این برنامه زبان گویا ی آن‌هاست. از این رو برنامه‌های تركیبی‌ای مانند «گذر بازار»، «عصر شبكه»، «پنجره اقتصاد» این تعامل را فراهم كرده‌‌اند.

مدیر رادیو اقتصاد رسانه را پل ارتباطی میان مردم و مسئولان دانست و گفت: از دیگر وظایف این رادیو مطالبه‌گری و حل مشكلات بین مردم و مسؤلان است. ما تا حد امكان مطالبه‌گری مردم از مسؤلان را انجام می‌دهیم در برنامه «به قید فوریت» هر روز به مشكلات كارآفرینان می‌پردازیم. گاهی مطالبه یك كارآفرین از شهری دور از پایتخت و یا روستای دورافتاده روی انتن بیان شده و مسئول مربوطه را روی انتن آورده و تا رفع مشكلات آن منطقه موضوع را پیگیری می‌گنیم. در برنامه «روی خط باشید» نیز سوالات و مشكلات حقوقی مخاطبان بیان شده و مسئولان مربوطه روی خط آمده و پاسخگو هستند.

صالحی با تأكید بر تعامل خوب میان صاحبان كسب‌وكار و رادیو اقتصاد متذكر شد: ما در حل بسیاری از مشكلات اقتصادی فعالان كسب‌وكار و رفع موانع تولید از سر راه تولیدكنندگان پیشتاز بودیم. در یك رابطه دوسویه مطالبه‌گری را از برخی نهادها برای حذف موانع دست‌ و‌ پاگیر كه بر سر راه كسب‌وكار اصناف وجود داشت پیش بردیم وحتی برای انجام بسیاری از وظایف دستگاه‌ها كه روی زمین مانده بود مطالبه كرده و به طور متوالی پیگیری كردیم.

وی توضیح داد: ما با شناسایی مشكلات تولید كنندگان با دعوت از مسؤلان مربوط تا حصول نتیجه و رفع مشكل كار را پیگیری می‌كنیم. در برنامه «كنكاش» با حضور مسئولان و صاحبان اصناف مشكلات طرفین را بازنمایی كرده و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌دهیم.

مدیر رادیو اقتصاد به حضور فعال این شبكه در فضای مجازی اشاره كرد و گفت: در دوره جدید ورود مؤثری به فضای مجازی داشتیم.علاوه بر بازمهندسی سایت شبكه، با تغییراتی در كانال این شبكه مخاطبانمان را 4 برابر كردیم. ضمن اینكه به تولید پادكست‌های اقتصادی اهمیت داده بر مخاطبان آن افزودیم.

صالحی در پایان با اشاره به حركت رادیو اقتصاد به سمت مرجع شدن در بازار كسب‌وكار متذكر شد: در حوزه اعلام نرخ با تولید برنامه «سرای سرمایه» كه هر روز ساعت 14 ضمن اعلام نرخ دلار، سكه، طلا و... تحلیل‌های مربوطه را بابت افزایش و كاهش نرخ‌ها ارائه می‌دهیم تلاش كردیم به مرجعیتی دست پیدا كنیم.

پنجره‌ای برای آشتی با تولید داخلی

مهدی شیار مدیر گروه حكمرانی اقتصادی رادیو اقتصاد كه از ابتدای راه‌اندازی رادیو اقتصاد به عنوان تهیه‌كننده با آن همراه بوده، اكنون با بیش از یك دهه برنامه‌سازی در این شبكه درباره عنوان این گروه می‌گوید: گروه حكمرانی اقتصادی ماحصل تلفیق دو گروه كشاورزی و صنعت است كه در دوره تحول بیشتر بر موضوعات كسب و كار، بررسی برنامه‌های توسعه كشور و اقتصاد كلان متمركز است.

وی می‌افزاید: تولید برنامه‌هایی مانند «پنجره اقتصاد» كه به تولید داخلی می‌پردازد، برنامه «كنكاش» با هدف انعكاس مناظره‌های اقتصادی مسائل روز جامعه مسائل و موضوعات كلان اقتصادی را كه مردم با آنها دست به گریبان هستند رصد می‌كند و در هر قسمت این مسائل را به بحث می‌گذارد. برنامه «رهیافت» با حضور كارشناسان با بررسی و ریشه یابی مهمترین مسائل و مشكلات اقتصادی روز راهكارهای عملیاتی در این زمینه ارائه می‌دهد. این دو برنامه نشانه‌هایی از نگاه رادیو اقتصاد به معنای حكمرانی و شعار سال در دوران تحولی رسانه ملی دارد.

شیار با اشاره به مستند‌هایی كه در این گروه تولید می‌شود افزود: سه مستند در جدول پخش رادیو اقتصاد از آن گروه حكمرانی اقتصادی است. مستند «ما می‌توانیم» با رویكرد تبیین پیشرفت‌های كشور در حوزه‌های مختلف هر جمعه ساعت 9 تا 9:25 به روی آنتن می‌رود. در مستند «پرونده» نیز به معضلات و مشكلات روز جامعه كه مردم با آن دست به گریبانند می‌‌پردازیم. در مستند «نبض پیشرفت» نیز در خصوص شعار سال 1402 یعنی «مهار تورم و رشد تولید» با كارشناسان مختلف گفت‌وگو می‌كنیم.

مدیر گروه حكمرانی اقتصادی برنامه «پنجره اقتصاد» را یكی از برنامه‌های مهم این گروه دانست و گفت: مهم‌ترین اقدام در برنامه «پنجره اقتصاد»، سوق دادن فعالان عرصه تولید به ایجاد توسعه همه جانبه كشور است و از سوی دیگر مخاطبان را برای خرید كالای ایرانی و پرهیز از خرید كالاهای خارجی مشابه ترغیب می‌كند. این برنامه به تهیه‌كنندگی راضیه حسینعلی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 17 پخش می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه «رهیافت» به عنوان برنامه گفت‌وگو محور شنبه الی چهارشنبه ساعت 21 با بررسی و ریشه یابی مهمترین مسائل و مشكلات اقتصادی روز را با ارائه راهكارهای عملیاتی روی انتن می‌‌رود.

شیار با اشاره به توجه رادیو اقتصاد به موضوع واردات و صادرات بیان كرد: برنامه «پنجره اقتصاد» با هدف حمایت از صادركنندگان و واردكنندگان كالا تولید می‌شود و تمركزش بر حمایت رسانه از تولیدات داخلی باكیفیت و قابل رقابت با كالاهای مشابه خارجی است.

وی با بیان اینكه مردم با خرید كالای ایرانی می‌توانند از تولیدكنندگان داخلی حمایت كنند، افزود: در برنامه «پنجره اقتصاد» تلاش می‌كنیم تا با ساختار جدید برنامه‌سازی، فرهنگ استفاده از كالاهای ایرانی را در كشور ترویج كنیم. بررسی مشكلات صادركنندگان و واردكنندگان كالا، معرفی ظرفیت‌های صادراتی كشور و ورود هدفمند واردات كالا و بررسی آثار مخرب ورود قاچاق كالا، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی كشور نیر از جمله موضوعات مورد بررسی در این برنامه است.

فرهنگ سازی برای مدیریت اقتصادی و مصرف

گروه اقتصاد و جامعه رادیو اقتصاد یكی از قدیمی ترین گروه‌های برنامه ساز شبكه رادیویی اقتصاد است. از این گروه برنامه ساز برنامه‌های متعددی به روی آنتن می‌رود. برنامه صبحگاهی «روزیِ نو»، برنامه عصرگاهی «گذر بازار»، « به توان زندگی»،«روی خط باشید»، «مسابقه بیست»، برنامه طنز «آقای سپرده »، «پلاك 98 »از برنامه‌های این گروه هستند. مهرگان سوادكوهی مدیر گروه اقتصاد و جامعه با اشاره به ماموریت‌های این گروه گفت: فرهنگ سازی اقتصادی، اصلاح سبك زندگی و ترویج رفتار صحیح اقتصادی، مدیریت اقتصادی و مصرف بهینه در خانواده، تربیت كودكان خلاق یا كودكانی كه مهارت‌های كار و كارآفرینی داشته باشند، مطالبه گری و پیگیری مسائل اقتصادی معیشتی مخاطبان از مهم ترین ماموریت‌های گروه اقتصاد و جامعه است.

وی افزود: جنس موضوع‌هایی كه انتخاب می‌شود اغلب اقتصادی اجتماعی، اقتصادی روانشناسانه و اقتصادی حقوقی هستند، حتی سوژه بعضی از برنامه‌ها طوری انتخاب می‌شود كه ضمن بیان مطالب اقتصادی برنامه جنبه‌های طنز و سرگرمی هم داشته باشد. برنامه‌های صبحگاهی و عصرگاهی و برخی از برنامه‌های دیگر طوری طراحی شده اند كه با مخاطبان تعامل خوبی داشته باشند . حتی شنوندگان با طرح دیدگاه و نظرهای خود به شكل تلفنی یا با ارسال پیامك در برنامه مشاركت و به پیشبرد آن كمك می‌كنند.

سوادكوهی با اشاره برنامه صبحگاهی «روزیِ نو» بر وجه اطلاع رسانی آن تأكید كرد و گفت: این برنامه ضمن روایت مهم ترین اخبار اقتصادی روز سعی می‌كند با حال و هوای بانشاط و پر انرژی انگیزه لازم برای كار و تلاش و كسب روزی و رزق حلال را در شنوندگان تقویت كند.

مدیر گروه اقتصاد و جامعه اظهار داشت: در برنامه «به توان زندگی» با حضور كارشناسان و صاحبنظران از مهارتهای مدیریت هزینه در خانوار، تربیت كودكان خلاق و توانمند، مصرف كالای تولید داخلی با مخاطبان سخن می‌گوییم و در برنامه عصرگاهی «گذر بازار» نمایش طنز و موسیقی و ترانه و گزارش و پرسش و نظرخواهی از مردم درباره سوژه‌های اقتصادی ناب و جذاب را داریم.

وی گنجاندن برنامه‌ای حقوقی برای پاسخ به سوالات مخاطبان را مهم ارزیابی كرد و گفت: برنامه «روی خط باشید» با ساختار مشاوره تلفنی یكی از پرمخاطب ترین برنامه‌های این گروه است. هدف این برنامه افزایش اطلاعات شنوندگان در حوزه‌های حقوق اقتصادی خانواده، حقوق كسب و كار، حقوق تجارت و حقوق مالكیت معنوی است. در هر برنامه یك حقوقدان یا وكیل دادگستری حضور دارد و به سوالات شنوندگان پیرامون موضوع‌های گوناگون پاسخ و به آنان مشاوره می‌دهد.

هدایت به سمت كارآفرینی و كسب و كار موفق

طاهره جولانی مدیر گروه كارآفرینی و كسب و كار تمركز بر رفع نیاز به كسب‌وكار با توجه به شاخص‌های جهانی و آموزش كارآفرینی و مدیریت كسب و كار را مهمترین سرفصل این گروه عنوان كرد.

وی با اشاره به ارتقای بینش و دانش در حوزه كسب وكار گفت: در این حوزه برنامه‌های متنوعی را تولید كردیم. برنامه «اوصاف الاصناف» برنامه‌ای گفتار محور كارشناسی است كه با حضور یكی از پژوهشگران حوزه اصناف به بررسی پیشینه اصناف می‌پردازد. در برنامه «به قید فوریت» كه 8 صبح روی آنتن می‌رود، با هدف مطالبه‌گری به مشكلات تولیدكنندگان و صاحبان كسب و مطرح شده و با حضور مسئولان به آن‌ها رسیدگی می‌شود‌.

جولانی با اشاره به تعامل رادیو با اصناف و اتحادیه‌ها گفت: در برنامه «شغل آزاد» به مشكلات اصناف و اتحادیه‌ها می‌پردازیم و در صدد افزایش اطلاعات و دانش و آگاهی مخاطبان درباره مشاغل و عملكرد هر صنف هستیم. در هر برنامه در گفت‌وگو با پیشكسوت یك صنف چالش‌ها، موانع و تجربه‌های آن صنف نیز بررسی می‌شود.

به گفته مدیر گروه كارآفرینی و كسب و كار تبیین و تحلیل آخرین اخبار بازارهای سرمایه در گفت‌وگو با كارشناسان اقتصادی در برنامه «سرای سرمایه» دنبال می‌شود و در تلاشیم در آینده این برنامه را به عنوان مرجع رسانه‌ای در حوزه خبرهای بازار سرمایه قلمداد كنیم.

وی با اشاره به مستند‌هایی كه در این گروه تولید می‌شود افزود: دو مستند در جدول پخش رادیو اقتصاد از آن این گروه است. مستند «نوآوران»كه روند تولید یك محصول بومی و دانش بنیان را گزارش می‌دهد و مستند «كلاه سایبری» كه به كلاهبرداری در فضای مجازی می‌پردازد.

جولانی در مورد برنامه‌های سرگرمی‌محور تاكید كرد: مجله تركیبی و نمایشی «عصرانه كاری» در عین حالی كه چالش‌های مشاغل مختلف را با زبانی طنز معرفی می‌كند، خانواده‌ها را در انتخاب شغل مناسب برای فرزندانشان نیز راهنمایی می‌كند. این برنامه در گفت‌وگو با صاحبان مشاغل، با معرفی مشاغل ناشناخته تلاش دارد تا جذابیت تمامی مشاغل درآمدزا را به افراد جامعه نشان دهد.

امتداد پیام در فضای مجازی

میترا نیكفر مدیر فضای مجازی رادیو اقتصاد، فضای مجازی را بستری برای افزایش اطلاعات اقتصادی مخاطبان عنوان كرد و گفت: فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی این فرصت را به برنامه‌سازان می‌دهد تا ضمن بالا بردن اطلاعات اقتصادی مخاطبان، با انعكاس وقایع خوب اقتصادی در حوزه‌های كسب و كار، اشتغال، امیدآفرینی را در جامعه گسترش دهند.

وی كه در مدیریت پیشین رادیو اقتصاد، مدیرگروه جامعه و بعدتر مدیرگروه كشاورزی بود، افزود: فضای مجازی رادیو اقتصاد در راستای طرح تحول سازمان صداوسیما و تغییرات ساختاری معاونت صدا بصورت مدیریتی مجزا با هدف امتداد پیام، انعكاس برنامه‌های شبكه و محیطی برای تبادل آراء و نظرات كارشناسان و مسولان در حوزه‌های مختلف اقتصادی از بهمن ماه 1401 ایجاد شده‌است.

نیكفر رادیو نمای اقتصاد را فرصتی برای دیداری كردن آنچه مخاطب می‌شنود دانست و افزود: در رادیو نمای اقتصاد با توجه به كنداكتور شبكه، اسلایدهایی با هویت و شناسه برنامه‌ها برای آشنایی مخاطبان و زیرنویسی برای انعكاس موضوعات و ساعت برنامه‌ها تهیه می‌شود.

مدیر فضای مجازی رادیو اقتصاد با اشاره به سایت این شبكه به نشانی radioeqtesad.it گفت: از ابتدای سال 1402 تغییراتی در طراحی و بخش‌های مختلف داشته تا مخاطبان رادیو اقتصاد با بهره گیری از خبرها، پیش خبرها، بارگذاری قطعاتی صوتی و تصویری،شنیدن پادكست برنامه‌ها و پشت صحنه ایی از فعالیت همكاران رادیو اقتصاد، نمایی از هر آنچه در آنتن شبكه پخش می‌شود را به مخاطبان ارائه دهد. در بخشی از سایت شبكه حتی برای برنامه‌های تعاملی فرصتی ایجاد شده تا مخاطبان بتوانند ضمن ارائه مسایل، دغدغه‌ها و ایده‌های خود با تهیه كنندگان در ارتباط مستمر باشند.

وی ادامه داد: رادیو اقتصاد دارای 5 كانال رسمی به نشانی radioeqtesad@ در پیام رسان‌های داخلی است كه هر روز ضمن ارائه خبرهای مهم اقتصادی كشور، موضوعات و ساعت پخش برنامه‌ها را اطلاع رسانی كرده و به پخش آنونس، پرومو و قطعاتی از صدای كارشناسان مهمان در برنامه‌ها می‌پردازد.البته تعاملاتی هم با مسولان مجازی و رسانه ایی سازمان‌ها و نهادها برقرار شده تا ضمن ارائه اخبار موثق از آنها، انعكاس دهنده محتوای كانال رادیو اقتصاد در كانال‌های خود باشند.

توجه به اقتصاد خانواده

ولی الله مهری مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اقتصاد با اشاره به اهداف این شبكه رادیویی گفت: آنچه در طرح و برنامه شبكه برای ما اهمیت دارد تبیین و تشریح سیاست‌های كلان، قوانین و آیین نامه‌های اجرایی اقتصادی است كه طی ارتباط مستمر با نهادهای اقتصادی، بخش خصوصی و اتحادیه‌ها و سندیكاهای تخصصی آن را محقق می‌كنیم.

وی تمركز بر اقتصاد خانواده به‌عنوان كانون تصمیم سازی اقتصاد خرد كشور را مهم دانست و آن را یكی از اهداف رادیو اقتصاد در طرح و برنامه‌ریزی عنوان كرد.

مهری با اشاره به رصد و پایش تحولات اقتصاد جهانی و جایگاه ایران در تجارت بین الملل در این رادیو متذكر شد: در كنار این منظر سعی می‌كنیم چشم انداز دقیق و علمی و امید بخش از تحولات اقتصاد ایران ارائه دهیم و با القائات منفی مقابله كنیم تا مخاطب در ورطه ابهام و ناامیدی قرار نگیرد.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی به تعداد 34 عنوان برنامه زنده و ضبطی در جدول پخش شبكه اقتصاد اشاره كرد و متذكر شد: با توجه به گستردگی و موضوعیت گروه اقتصاد و جامعه، این گروه 42 درصد تولیدات شبكه را برعهده دارد و پس از آن گروه حكمرانی اقتصادی كه از تلفیق دو گروه كشاورزی و صنعت سر برآورده 28 درصد برنامه‌‌ها را از آن خود كرده‌است. گروه كارآفرینی و كسب و كار نیز با تولید برنامه‌‌های مربوط به بازار، سهم 22 درصدی را از آن خود كرده‌است.

وی با اشاره به مهمترین محورهای برنامه سازی این شبكه در شش ماهه اول سال گفت: 822 ساعت برنامه با محوریت شعار سال، 1103 ساعت برنامه با محوریت بیانیه گام دو انقلاب و 1535 برنامه با محوریت اقتصاد مقاومتی روی آنتن این شبكه رفته‌است.

مهری درباره برنامه‌های جدید در شش ماهه اول سال گفت: با تغییراتی كه در جدول پخش شش ماه اول سال داشتیم توانستیم برنامه‌های «باركد»، «نشان آبادی»، «كنكاش»، «نبض پیشرفت»، «بالابرو»، «كلاه سایبری» و «عصرانه كاری» را روی انتن بفرستیم.

مدیر طرح و برنامه‌ریزی رادیو اقتصاد از طرح‌های جدید برای شش ماهه دوم 1402 خبر داد و افزود: برنامه‌های‌های «شنیدنی‌های تاریخ»، «اوصاف الاصناف»، «سفر شنو»، «اول ایمنی»، «نقشه گنج»، «مسجد بازار»، «اقتصاد جهان» و «زنگ اقتصاد» آماده تولیدند و در دو فصل پایانی سال روی آنتن خواهند رفت.

اهمیت چابكی و انعطاف پذیری در پخش شبكه

محمدرضا سعیدی مدیرپخش و نظارت رادیو اقتصاد كه پیش از این مسئولیت گروه صنعت و بازرگانی را برعهده داشته، مهمترین وظیفه‌اش را نظارت بر محتوا دانست و گفت: اهم وظایف مدیریت پخش و نظارت استفاده از برنامه سازان توانمند و با تجربه در امور پخش و نظارت است تا با نظارت دقیق و مستمر برنامه‌ها براساس ضوابط و سیاست‌های سازمان محتوای مناسبی روی آنتن برود.

وی ادامه داد: تلاش من براین است كه با گروه‌های برنامه ساز تعامل بهینه و مؤثری داشته‌باشم و برای حفظ استانداردهای كمی و كیفی برنامه‌ها تلاش كنم.

سعیدی این بخش را نقطه اتصال شبكه با بخش‌های فنی عنوان كرد و افزود: تعامل با بخش فنی در سرویس دهی به برنامه‌های زنده و نگهداری از تجهیزات استودیویی پخش مربوط می‌شود. همكاران ما با نظارت مستمر بر وضعیت دریافت صدای شبكه در كشور احاطه دارند ودر صورت مشكلات احتمالی آن را پیگیری می‌كنند تا نظم و آرامش در این محیط برقرار شود.

مدیرپخش و نظارت با اشاره به یكی از ویژگی‌های پخش و نظارت موفق گفت: چابكی و انعطاف پذیری پخش شبكه در شرایط حساس و تحولات پیش بینی نشده بسیار اهمیت دارد. این امر با تقویت سطح علمی همكاران میسر خواهد شد كه ما آن را در راستای تحقق اهداف شبكه دنبال می‌كنیم.

بیان مطالبات مردم، رمز موفقیت
لیلا امیدیگانه، تهیه كننده از مجله‌ی صبحگاهی «بامداد98» تا دورهمی عصرانه «پاتوق اقتصادی» و برنامه‌های «خدمت بی‌منت» و«روستای ما» تا مجموعه رادیویی «چشم‌انداز» در رادیو اقتصاد حضور داشته و سال‌ها در این فضا تجربه اندوخته‌است. وی با اشاره به فصل جدید مدیریت این شبكه و رویكردهای نوینی كه در طول حدود یك سال اخیر اتخاذ شده گفت: یكی از دستاوردهای قابل توجه در برنامه سازی یك سال گذشته رادیو اقتصاد را برقراری ارتباط با صاحبان كسب و كار به منظور آشنایی با دغدغه‌های شغلی آنها و تلاش برای راه حل رفع مشكلات آن‌ها بوده‌است.

تهیه كننده گروه كارآفرینی و كسب‌وكار اظهار داشت: ما در این گروه به این باور رسیدیم كه مشكلات صاحبان كسب و كار درواقع مشكلات خودشان محسوب می‌شود و در همین خصوص و با پیگیری از مسئولان، تعدادی از این پرونده‌ها را رفع كردیم و توانستیم اعتماد مخاطبان را به برنامه جلب كنیم.

وی افزود: اكنون تهیه برنامه‌های مختلفی را به عهده دارم. از جمله برنامه «به قید فوریت» با هدف شناسایی و اقدام عملی برای رفع موانع تولید و مشكلات كارآفرینان، مجموعه مستندهای «ما می‌توانیم» كه با هدف امیدبخشی و آشنایی مخاطبان با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی و علمی كشورمان و اقدامات بزرگی كه در این عرصه صورت گرفته‌اند پخش می‌شود و سری مستندهای كوتاه «كلاه سایبری» با همكاری پلیس فتا و با هدف ارتقاء آگاهی‌ مخاطب از آسیب‌های مناسبات و تعاملات اقتصادی در فضای سایبری تولید می‌كنیم.

یگانه از «مسابقه‌ی بالابرو» نام برد و گفت: با بهره‌گیری از توان علمی پارك‌های علم و فناوری در حوزه استارت اپ‌ها و در قالب جذاب این مسابقه به منظور حمایت از جوانان در كسب و كارهای نوپا تهیه و تولید شده‌است. همچنین دو مجله صبحگاهی «روزیِ نو» و عصرگاهی «گذربازار» نیز دو برنامه مستمر شبكه هستند كه با طرح مسایل و مشكلات اقتصادی روز، در فضایی مفرح و جذاب سعی در بیان دقیق و صحیح مطالبات و نیازهای اقتصادی عموم مردم دارند.

این تهیه كننده با بیان اینكه كار رسانه كار بسیار دقیق و مشكلی است، گفت: تنها چیزی كه می‌تواند بر این سختی‌ها غلبه كند یك گروه منسجم و همدل است و افتخار می‌كنم به جوان‌هایی كه در یك گروه همراه با یكدیگر كار را جلو می‌بریم.


آگاهی بخشی از بازار سرمایه و شناخت كسب و كار

اسماعیل علی پناه فارغ‌التحصیل كارشناس ارشد تهیه كنندگی رادیو از دانشگاه صدا و سیما با اولین تجربه برنامه‌سازی در رادیو اقتصاد نامش در میان تهیه كنندگان رادیو ثبت شد. او با برنامه «تدبیر» در سال 1393 مشوق كارآفرینان بود و فضایی را برای مشاوره و راهنمایی كسانی كه میخواهند وارد كسب و كار شوند ایجاد كرد. علی پناه این برنامه را با هدف بررسی توسعه و پیشرفت اقتصادی در جامعه و آگاهی بخشی مردم نسبت به حقوق اقتصادی در معاملات و كسب و كار روی انتن برد.

وی این برنامه را آغاز دگراندیشی ذهنی‌اش درباره اقتصاد دانست و گفت: پیش از ورود به رادیو اقتصاد تجربه زیستی من در حوزه فرهنگ و هنر بود و تجربه برنامه سازی در این حوزه نداشتم.با كسب تجربه‌هایی در این حوزه، بیشتر فعالیت‌های برنامه سازی من معطوف به برنامه‌هایی شد كه در راستای آموزش و ترویج كسب وكار و شناساندن فرصت‌ها و ظرفیت‌های مختلف كارآفرینی بودند.

این تهیه كننده با اشاره به اینكه كسب و كار دغدغه اصلی این روزهای خانواده‌ها و جوانان است اظهار داشت: تهیه دو برنامه با این موضوع بر عهده من است. برنامه «شب آفتابی» با هدف تشویق اشتغال‌زایی و كارآفرینی در كشور روی آنتن می‌رود. این برنامه شب‌نشینی رادیویی است كه با محوریت ارائه مشاوره به كسب و كارها، صاحبان مشاغل را تشویق به كارآفرینی و توسعه كاری می‌كند.

وی ادامه داد: «شب آفتابی» با اجرای بابك مینایی، هماهنگی نرگس سادات تقوی، ارتباطات سامان حافظی، گزارشگری لیلا علاقمند و با آیتم‌هایی كه مهدخت نعمت زاده می‌سازد، شنبه تا چهارشنبه ساعت 22 تا 24 به طور زنده روی آنتن می‌رود.

علی پناه درباره برنامه «سرای سرمایه» اظهار داشت: در این برنامه بازارهای مالی و سرمایه ای را رصد می‌كنیم تا آخرین قیمت‌ها و تحلیل این بازارها را به مخاطب ارائه بدهیم. در واقع تلاش می‌كنیم مرجعی باشیم در حوزه رسانه تا اخبار و اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران، كسبه و كسانی كه به نوعی اخبار بازارهای مالی؛ بخشی از برنامه ریزی‌های اقتصادی زندگی‌شان است را پوشش بدهیم.

به گفته این تهیه كننده، اجرای این برنامه كه شنبه الی چهارشنبه از ساعت 14 روی آنتن می‌رود برعهده نوشین تاجداری است.

وی با اشاره به تغییر جدول پخش و گروه‌های برنامه‌ساز در دوره جدید گفت: در این دوره امكان ارتقای برنامه‌سازان فراهم شده و همكارانی كه سال‌ها تهیه كننده بودند با تجربه‌ای اندوخته بر مسند مدیر گروهی نشسته‌اند‌ تا با آگاهی از نیازهای برنامه سازی همراه و همگام مخاطبان باشند.

علی پناه متذكر شد: سرمایه رادیو مخاطب و شنوندگانش هستند كه از سر آگاهی شبكه‌ای را انتخاب می‌كنند. برای ماندگار كردن مخاطب و پایدار شدنشان باید كیفیت برنامه‌ها حفظ شده و نیاز مخاطب برآورده شود. انگیزه بخشی و به روز رسانی آموزشی عوامل برنامه ساز یكی از راه‌های ارتقای شبكه است كه امیدوارم ادامه داشته باشد.

پیشگام در مستند اقتصادی

نازنین كتابچی تهیه‌كنندگی را با رادیو گفت‌وگو آغاز كرده و سال‌هاست كه در رادیو اقتصاد حضور دارد. اواكنون تهیه‌كنندگی برنامه‌های «شب آفتابی»، «پرونده» و «نبض پیشرفت» را در رادیو اقتصادبرعهده دارد.

وی با اشاره به برنامه «شب آفتابی» كه با محوریت ارائه مشاوره به كسب و كارها روی آنتن می‌رود گفت: در یك شب‌نشینی دو ساعته صمیمانه با حضور كارشناسان كسب‌وكار به كارآفرینانی كه تجربه یا دانش كافی ندارند مشاوره می‌دهیم و به صورت علمی و عملی موضوعات كاری و چالش‌های آن را بررسی می‌كنیم.

تهیه كننده برنامه «پرونده» كه این روزها از رادیو اقتصاد پخش می‌شود عنوان كرد: «پرونده» از اولین‌ مستندهایی است كه در سال 1400 تولید شد و در همان سال در دو بخش جشنواره پژواك به مراحل نهایی جشنواره رفت و در یك بخش جایزه هیئت داوران را گرفت. این برنامه مسائل روز را با رویكرد اقتصادی همراه با فرم و ساخت مستند بررسی می‌كند و وجود نظرات آحاد مختلف مردم، مسئولان و كارشناسان همه در كنار هم و ریتم تندی كه این برنامه دارد وجه تمایز این برنامه است.

كتابچی تصریح كرد: در رادیو اقتصاد با ساختاری كه موضوعات اقتصادی دارند موضوعات آن‌ها را از چندین بعد بررسی می‌كنیم، از طرفی در كنار هم قرار دادن مردم، كارگران، كارفرمایان، كارشناسان‌های حوزه‌های مختلف مرتبط مثل شركت‌های دانش بنیان، نانو و … و قالب دادن به آن‌ها وجه تمایز برنامه‌سازی در این شبكه تخصصی است.

وی با اشاره به برنامه «نبض پیشرفت» كه مستندی برای بررسی عملكردها در حوزه شعار سال است گفت: این مستند در دو رویكرد شعار سال را بررسی می‌كند. ابتدا به صنایع مختلف و الزامات تحقق رشد تولید و مهار تورم در آن صنعت پرداختیم و پس از آن رویكردمان را از الزامات به اقدامات تغییر دادیم و در شرایط فعلی عملكرد دستگاه‌های مختلف را برای مهار تورم و رشد تولید با گوشزد كردن اقدامات لازم و وضعیت موجود بررسی می‌كنیم.

به گفته كتابچی این برنامه به شكل خاص، موشكافانه و جز به جز به موضوع شعار سال پرداخته است و این خودش یك ركورد در برنامه‌سازی با محوریت شعار سال است.

دسترسی سریع
اسلایدر بنر